Neuropsykiatrinen valmennuksessa ohjataan asiakastalöytämään ja ottamaan käyttöön uusia toiminta- ja ratkaisumallien löytämistä arjen tialnteisiin. Neuropsykiatrinen valmennus tukee oman toiminnan ohjautsta ja arjenhallintaa. Valmennuksessa käytettään konkreettisia asiakkaan arkea helpottavia menetelmiä (esim. menetlmät päivästruktuuriin, esim. ajanhallinnan menetelmät, visuaalisen ohjaamisen menetelmät, organisointitaidot, päivästruktuurin luominen, tavoite-palkkiomenetelmät, voimavarojen hyödyntäminen) 1
Valmennuksen tavoitteet ja työskentelyn kesto aikataulu sovitaan aina yksilöllisesti yhdessä asiakkaan kanssa. Lasten neuropsykiatrisessa valmennuksessa vanhempi osallistuu valmennukseen aktiivisesti. Mitä pienempi lapsi on, sitä enemmän vanhempi osallistuu valmennukseen.
Tavoitteet ovat konkreettisia ja liittyvät jokapäiväisen elämän vaikeuksiin, esimerkiksi arjenhallintaan, opiskeluun ja ihmissuhteisiin.
Valmentaja tukee aktiivisesti tavoitteiden saavuttamista, antaa palautetta suoriutumisesta ja kannustaa uusien toimintatapojen löytämisessä.
Asiakkaan motivaatio vaikuttaa valmennuksen tuloksiin, ja usein motivaation vahvistaminen on osa valmennusprosessia.
Arvostavaan kohtaamiseen kuuluu avoimuus, läpinäkyvyys ja tulkintojen välttäminen.
Lasten ja nuorten neuropsykiatrinen valmennus tapahtuu yhdessä vanhempien kanssa tai pienten lasten kohdalla vanhempia valmentamalla 1.
ADHD-valmentaja voi käydä myös koululla tai opiskelupaikassa ohjaamassa siellä ilmenevien ongelmien ratkaisemisessa.
Valmennusta neurokehityksellisten häiriöiden kuntoutuksena järjestävät sosiaali- ja terveydenhuollon toimijat omana tai ostopalveluna.
Kelan harkinnanvaraisessa LAKU-perhekuntoutuksessa ja Oma väylä -kuntoutuksessa on yhtenä toimintamuotona neuropsykiatrinen valmennus.
Neuropsykiatrista valmennusta voi hankkia myös omakustanteisesti yksityiseltä sektorilta tai ammatinharjoittajan tuottamana palveluna.
Valmennusta voi toteuttaa sosiaali- ja terveysalan tai opetus- ja kasvatusalan ammattilainen, jolla on neuropsykiatrisen valmentajan täydennyskoulutus 1.
Neuropsykiatriset valmentajat-yhdistys on laatinut koulutukselle laatumääritelmän sekä eettiset ohjeet, jotka löytyvät sivuilta 1.
Australian ADHD:n tutkimusta ja hoitoa koskevassa suosituksessa 6 suositellaan neuropsykiatrisen valmennuksen tarjoamista nuorille ja aikuisille osana ADHD:n kokonaishoitoa, vaikka suora tutkimusnäyttö on vähäistä. Suositusta on perusteltu sillä, että valmennus sisältää samoja ympäristön muokkaamisen ja käyttäytymisen ohjaamisen menetelmiä, joiden vaikuttavuus on osoitettu muissa tutkimuksissa.
Ks. Käypä hoito -suositus